Opschudding in de wereld van de mobiele apps! Technologie-gigant Google heeft recent laten weten dat sommige ontwikkelaars van apps die ze in de Google Play Store verkopen niet meer gedwongen worden om het betaalsysteem van Google te gebruiken.
Dat breekt het jarenlange monopolie van Google, waartegen er al heel wat protest is ontstaan de laatste jaren.
Het is een testproject dat binnenkort live zal gaan in Australië, Europa, Indië, Indonesië en Japan, en dus ook in Nederland.
Ontwikkelaars van non-gaming apps kunnen nu proberen om andere methodes aan te bieden, en hebben daar (beperkte) vrijheid in, aan een lagere kost.
Laten we even kijken naar wat dit concreet zal betekenen en waarom Google dit nu doorvoert.
Vanwaar deze zet?
Het toelaten van andere betaalmethodes in hun Play Store komt er na druk van regelgevende instanties en app ontwikkelaars wereldwijd om alternatieve betaalsystemen toe te laten.
Sinds maart is het bedrijf in Zuid-Korea reeds verplicht om dit te doen, want de overheid daar vond de praktijken van Google niet door de beugel kunnen en heeft er korte metten mee gemaakt.
Op dit moment lopen er ook grote rechtzaken tegen Google (én Apple) in Australië, Europa en de Verenigde Staten, aangespannen door videogame-ontwikkelaar Epic Games (die van Fortnite).
Apple en Google hadden die immers verbannen uit hun app stores omdat Epic Games het durfde om hun spelers een alternatieve betaaloptie aan te bieden.
De ontwikkelaar liet het daar niet bij en stapte naar de rechter. Wat de uitkomst ervan zal zijn is nog even afwachten, maar als we de trend van de huidige wetgeving volgen, lijkt het wel dat Google en Apple ongelijk zullen krijgen.
Google bereidt zich ook voor op toekomstige wetten en regulaties die zullen worden ingevoerd dankzij de Digital Markets Act (DMA), een Amerikaans initiatief dat de macht van technologiegiganten wil inperken.
De DMA werd eerder dit jaar goedgekeurd, maar is nog niet actief. Het duurt zoals gewoonlijk wel eventjes voordat er iets gebeurt op politiek vlak.
Maar Google wil duidelijk op voorhand reeds aan de wetten voldoen en geen risico’s meer nemen, en past hun beleid dus nu al aan – of ze bereiden zich er alleszins op voor.
Let op, in de Verenigde Staten is het de dato nog steeds niet toegestaan aan app-ontwikkelaars om alternatieve betaalmethodes aan te bieden, het betreft slechts een testproject in bepaalde regio’s.
Wellicht zal dit, indien succesvol, later ook worden toegepast in de rest van de wereld.
Voorwaarden
Zoals je wellicht wel had verwacht, geeft Google de ontwikkelaars van applicaties niet zomaar een carte blanche om elke betaalmethode die ze willen doorvoeren. Er zijn heel wat voorwaarden en criteria waar die zich aan moeten houden.
Om te beginnen betreft het hier alleen applicaties buiten de videogamesector.
Je kan dus geen aankopen verrichten met behulp van alternatieve betaalmethoden binnen je favoriete games, dit gaat nog steeds alleen via Google Play.
Dat is meteen een vrij grote clausule, want er zijn miljoenen videogame-apps, en die nemen dus een erg belangrijk segment van de app-markt in.
Andere gerelateerde sectoren worden dan wel toegelaten, en natuurlijk zijn er zaken zoals online casino’s waarbij de betalingen sowieso via een andere manier verlopen, denk aan een iDEAL casino, of zelfs met cryptocurrency.
Andere vereisten zijn dat het betaalsysteem alleen binnen de app kan aangeboden worden.
Daarnaast moet het ook voldoen aan de “Payment Card Industry Data Security Standard”, mits er debit- of creditkaarten worden gebruikt, of als het via iDEAL verloopt.
Dit is de hoge standaard van databeveiliging in de betaalkaartenindustrie, en dat dit verplicht is lijkt niet meer dan logisch. Uiteraard moeten gebruikers veilig kunnen betalen.
Verder moet er een klantendienst aanwezig zijn voor die betalingsmethodes, met mogelijkheden om disputen aan te kaarten en op te lossen, en een manier om onwettige transacties aan te vechten.
Tot slot moet het ook een geregistreerde onderneming betreffen.
Heel wat vereisten, maar over het algemeen lijken die niet erg onredelijk, behalve dan de uitsluiting van videogame-apps.
Verlaagde kosten
Indien er betalingen worden doorgevoerd via een alternatief betaalsysteem, zullen de kosten die Google daarvoor aanrekent ook verlaagd worden.
Op dit moment liggen de kosten tussen de 15 en 30% voor ontwikkelaars als die het huidige betaalsysteem gebruiken, hoewel Google zelf aangeeft dat de grote meerderheid dichter bij de 15% zit.
De servicekosten voor transacties zullen worden verlaagd met 4%, dus de meeste ontwikkelaars zullen “nog” maar 11% in kosten moeten betalen per transactie.
De situatie bij Apple
En hoe zit het nu met Apple, de tweede grote speler op de markt van mobiele apps?
Wel, ook dit bedrijf staat onder druk van internationale wetgevers, en wordt zelfs beschuldigd van Europese wetten te breken wat betreft de kosten van in-app transacties.
Onlangs heeft Apple een lang legaal gevecht gevochten met de Nederlandse ACM (de Autoriteit Consument en Markt).
De ACM heeft dit gewonnen, na meerdere keren dwangsommen van miljoenen euro’s op te leggen aan Apple.
Het ging hier specifiek over de positie van dating-apps in de Nederlandse App-Store, en de ACM beschuldigde Apple van machtsmisbruik – op het vlak van geen andere betaalmethodes toe te laten.
Maar in tegenstelling tot Google is Apple absoluut tegen alternatieve betaalmethodes.
Ze zeggen dat het de veiligheid van de App Store kan beïnvloeden, als ontwikkelaars andere methodes gebruiken dan degene die Apple goedkeurt.
Het zal ongetwijfeld niets te maken hebben met de honderden miljoenen in omzet die het bedrijf zou mislopen indien ze iets van hun monopolie zouden loslaten.
Volgens Google daarentegen zijn de ontwikkelaars verantwoordelijk voor de veiligheid, en ze voeren daad bij woord.
Ben je zelf een fervente consument in de Android app-store, dan kan je je binnenkort dus aan een aantal veranderingen verwachten!