Wat als je op een ochtend opstond en de branche waarin je werkte niet meer bestond? Het klinkt als iets uit een horrorfilm, maar voor miljoenen mensen werd die B-film door de COVID-19-pandemie een ijskoude realiteit. Bedrijven over de hele wereld hebben duizenden werknemers moeten laten gaan om hun personeelsbestand in te krimpen en het hoofd boven water te houden.
Omscholing is een van de manieren waarop die werknemers opnieuw op de arbeidsmarkt kunnen komen. Omscholing betekent opnieuw opleiden in een nieuw vak, voor een nieuwe baan, vaak bij een nieuw bedrijf of nieuwe organisatie. Zo zouden toeristen die vanwege de pandemie geen baan meer hebben, kunnen besluiten zich om te scholen tot gezondheidspersoneel, kantoorpersoneel of andere veelgevraagde beroepen.
Verschil tussen omscholing en bijscholing
Hoewel omscholing en bijscholing allemaal nauw verwant zijn, hebben ze enkele belangrijke verschillen:
Als je mensen omleidt, leer je ze meestal nieuwe vaardigheden of train je ze over een geheel nieuw onderwerp. Dit kan een rol gaan spelen bij het aannemen van nieuwe mensen, die bijvoorbeeld recentelijk zijn ontslagen vanwege de pandemie, voor veelgevraagde functies die bij jouw bedrijf zijn ontstaan of nieuw zijn gecreëerd. Het kan zijn dat je voormalige horecaprofessionals inhuurt om als receptiemedewerker bij jouw organisatie aan de slag te gaan.
Als je mensen omscholing geeft, leid je ze waarschijnlijk om in de vaardigheden die nodig zijn voor een iets andere baan bij hetzelfde bedrijf. Omscholing gebeurt vaak na ontslag, wanneer organisaties goede medewerkers willen behouden wanneer hun huidige functie verouderd is. In plaats van ze te laten gaan, herscholen ze hen om hun talent ergens anders in het bedrijf in te zetten.
Met loopbaancoaching leer je werknemers nieuwe vaardigheden om hun prestaties in hun huidige rol te verbeteren zonder dat dit noodzakelijkerwijs hun positie of loopbaanpad verandert. Dit is vaak het geval wanneer werknemers moeten leren over nieuwe technologieën of software die in hun organisatie zijn uitgerold.
Waarom en wanneer moet je nadenken over omscholing?
Als je adverteert voor een functie, wil je normaal gesproken iemand aannemen die al over de vaardigheden en ervaring beschikt die je nodig hebt, toch? Maar ongekende tijden vragen om andere maatregelen. Het kan zijn dat je organisatie overspoeld wordt met vragen van klanten en dat je meer personeel nodig heeft bij je callcenter of receptie om de toegenomen werkdruk aan te kunnen. Of misschien heb je de afgelopen maanden een enorme groei doorgemaakt (gefeliciteerd!) en moet je je web-, marketing- of verkoopteam uitbreiden om aan de groei te voldoen.
Dit is waar het omscholen van pas komt. Waarom? Het is waarschijnlijk dat andere bedrijven in jouw branche dezelfde toestroom van telefoontjes ervaren, of de noodzaak om zo snel mogelijk extra rollen op andere afdelingen in te vullen. Dit betekent dat de meeste mensen met de vaardigheden die specifiek zijn voor je vacante functies al bezet zijn en als gevolg daarvan vind je het moeilijk om de rollen te vervullen. Maar tegelijkertijd zijn er genoeg mensen die recentelijk de ongelukkige ervaring hebben gehad om ontslagen te worden in bijvoorbeeld de toerisme- en horecasector. Ze zijn nu op zoek naar werk, maar hebben niet de juiste vaardigheden of ervaring voor je administratieve of receptietaken. Wat doe je? Ga een omscholingstraject in!