Sinds een aantal jaren hoor je de termen virtual reality en augmented reality steeds vaker voorbij komen en op het moment lijkt iedereen het over de Metaverse te hebben. Maar wat bedoelen we nu precies met deze termen? Wat zijn de verschillen en wat kunnen we ermee? In deze blog vertel ik je hier graag meer over.
Laten we beginnen met de Metaverse, hiermee bedoelen we het gehele netwerk van aan elkaar gekoppelde 3D ruimtes. Het concept is een online netwerk van virtuele driedimensionale werelden die permanent is. Binnen dit netwerk kunnen we met elkaar interacteren, dit gebeurt meestal door middel van avatars. Veel mensen zien virtual reality (VR) en augmented reality (AR) als het medium om deze nieuwe wereld te ervaren. Echter kan dit ook via je smartphone of laptop. In dit artikel zoomen we verder in op VR en AR en hun verschillen.
VR, een nieuwe dimensie
Met behulp van verschillende VR-devices zoals de Oculus Quest 2, Sony PlayStation VR of de HTC Vive Pro stap je een nieuwe wereld binnen, een virtuele dimensie. De laatste technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om vrij te bewegen in deze wereld. Je kunt erin rondlopen en interacteren met karakters en avatars. De virtuele wereld wordt gebouwd in een game-engine, zoals Unreal. Het belangrijkste kenmerk van virtual reality is, is dat je afgesloten bent van de fysieke wereld. In de afgelopen jaren zijn er veel toepassingen ontwikkeld. Het medium blijkt zeer geschikt voor trainingen en psychologische behandelingen. En ook de game-industrie heeft VR omarmd.
AR, mobile-driven
Bij augmented reality leg je een virtuele laag over de fysieke realiteit. Je verdwijnt dus niet in een nieuwe wereld zoals dat gebeurt met virtual reality, maar voegt iets toe aan de bestaande realiteit. Snapchat is een van de bekendste mogelijkheden. Omdat we allemaal een telefoon bij ons dragen lijkt AR toegankelijker en meer toepasbaar dan VR. Mensen hoeven namelijk geen extra device aan te schaffen of op te zetten. Naast smartphones zijn er ook speciale devices die AR mogelijk maken, zoals de HoloLens.
Wat zijn de kansen?
Al jaren wordt er veel geïnvesteerd in VR en augmented reality. De R&D afdeling van bijna elke grote organisatie heeft VR en augmented reality hoog op de agenda staan. Ook in het onderwijs en in de trainingsbranche wordt er actief geëxperimenteerd en vrijwel iedere hogeschool en universiteit integreert deze nieuwe ontwikkelingen in hun onderwijs programma.
Wat brengt de toekomst?
Er zijn veel mensen die geloven dat we over tien jaar heel anders met elkaar werken en communiceren dan dat we nu doen. De jongere generatie lijkt VR en AR moeiteloos te integreren, wat ook de oudere generaties dwingt mee te gaan met de tijd. Voor velen is het niet de vraag of, maar wanneer VR en augmented reality volledig doorbreken. Er is ook een groep mensen die verwacht dat onze schermen worden vervangen door brillen, zoals de Google Glass, maar dan beter. Als dat gebeurt, zal zeker augmented reality niet meer weg te denken zijn uit onze samenleving!