Er bestaan verschillende strategieën die je gratis kunt uitvoeren om linkbuilding toe te passen. In deze blog bespreken we een stappenplan waarmee je je website beter laat scoren.
Goede content schrijven als basis
Linkbuilding begint met het publiceren van bijvoorbeeld artikelen waar je doelgroep iets aan heeft. Vervolgens zullen ze verwijzen naar jouw stukken over hun geliefde onderwerp en daardoor beschrijven ze graag aan anderen: bezoek ook zijn website, want daar vind je nog meer antwoorden op je vragen. Bovendien hoef je hiervoor alleen een tekst zo op te stellen dat het mensen aantrekt en bovenal Google. De zoekmachine kent immers hogere rankings toe aan auteurs die vele verwijzingen krijgen.
Een sterke reactie
Je kunt onder elke blog een reactie plaatsen, vervolgens bepaalt de websitebeheerder of de aanvulling wordt geplaatst. Echter zien de meeste aanvullende berichten eruit als spam en belanden daarom in de afgekeurde categorie. Toch is het niet uitgesloten dat jouw teksten dezelfde weg afleggen. Want met een kwalitatieve bijdrage is iedereen blij. Dus creëer een toevoeging waar het aankomende lezersbestand door groeit, denk hierbij aan nog niet genoemde tips, een persoonlijke ervaring en een uitleg over onder andere de beste manier om te beginnen.
Meld je aan als gastblogger
Een website trekt pas stijgende bezoekersaantallen wanneer er wekelijks verse content verschijnt op de homepagina. Je begrijpt dat dit voor vaste auteurs soms lastig is, de inspiratie is soms immers ver te zoeken. Maar doordat je hun lijst met publicaties doorneemt, weet je welke onderwerpen nog ontbreken. Zoek daarna het contactformulier op, vul je gegevens in en vertel waarom je wilt helpen aan hun projecten. Verwijs verder naar een portfolio om jouw talent en deskundigheid aan te tonen. Spreek af dat ze jouw domein benoemen in het deel over deze auteur. Zo verwerf je bekendheid onder een onbekend collectief aan liefhebbers die je blijven onthouden.
Werk samen met klanten
Als ondernemer koop je zelf ook diensten of goederen in om je bedrijf voort te stimuleren om te groeien. Zoals een nieuwe laptop of een coachingsessie. De bedrijven waarvan je een factuur ontvangt, hebben eveneens een online visitekaartje en optimaliseren hun aanbod door ervaringen van afnemers te laten zien. Dit is voor jou tevens een goede gelegenheid om een link te verzilveren, omdat organisatie altijd in een zogeheten testimonial het webadres erin zetten van de recensent. Hierdoor nemen geïnteresseerde mensen contact met je op, vanwege je opgebouwde expertise.
Bouw een relevante groep aan
Tot slot bespreken we de kracht van linkbuilding: het aanduiden van een organisatie die een lezer ondersteunt in een antwoord vinden voor een hulpvraag.
Dit is tevens het concept waarmee marktkooplieden elkaar vooruithelpen, want als een consument bij een bakker geen krentenbollen kan kopen, verwijst hij inkoper naar een collega die verderop zijn handel aanprijst. Nu horen we je zeggen: maar dit is toch de concurrentie bevorderen?
Nee. De deelnemers op een markt begrijpen dat wanneer ze iemand adviseren om een meter door te lopen om het gewenste item te scoren, er een gelijke stroming ontstaat richting hun plek. Met andere woorden: een onderlinge verbinding zorgt ervoor dat de individuele omzet toeneemt.
Deze aanpak is gemakkelijk toe te passen op het internet. Hiervoor stel je een groep samen van bedrijven waarbij verbruikers terecht kunnen om een wens te voltooien. Je moet daarbij denken aan starten met fysiotherapie, de eerste onderneming telt specialisten die de behandelingen uitvoeren, de tweede hulpmiddelen voor de revalidatie en de laatste plaatst filmpjes op YouTube over hoe je het volhoudt om oefeningen te doen.
Kortom: mail de aanbieders binnen een markt, leg de opzet uit en daarna vormen jullie een online stelsel en daarvoor delen de algoritmes een beloning uit.
Wanneer betrek je deze methode in je agenda?