Sommige kinderen raken snel overprikkeld, helemaal als ze in de klas zitten. Er gebeurt van alles en er wordt veel geluid geproduceerd. Prikkels van zowel buitenaf als binnenuit kunnen ervoor zorgen dat kinderen zich moeilijk kunnen focussen. Hierdoor lukt het niet altijd om het werk af te krijgen en kunnen ze overstuur of juist vermoeid raken. Kinderen die hogersensitief zijn, zullen hier meer last van ervaren dan kinderen zonder deze karaktereigenschap. Met HSP ervaar je de wereld om je heen op een intensere manier. Op wat voor manier kunnen deze kinderen extra rust bewaren en waarom is het zo belangrijk?
Positieve uitingen
Het is erg belangrijk om een goed, fijn klimaat te creëren op school zodat kinderen sneller groeien in hun ontwikkeling en meer ruimte hebben in hun hoofd om dingen te leren. Dit tot gevolg dat kinderen lekkerder in hun vel zitten, wat positieve uitingen zal hebben. De plek in de klas waar een leerling zit kan van invloed zijn op de rust die ervaren wordt. Als je voorin de klas zit, heb je weinig prikkels van buitenaf en kan het kind zich goed focussen op wat de leraar verteld. Bij het raam zitten zorgt ervoor dat je sneller afgeleid wordt en aan een drukke looproute kan zorgen voor drukte en stress in je hoofd.
Op adem komen
Een bekende manier om een overvloed aan geluid te kunnen dempen is het gebruik van een koptelefoon. Dit werkt ook erg goed bij een HSP. Met een koptelefoon neem je een deel van de omgevingsgeluiden weg, wat ervoor kan zorgen dat een kind zich beter kan focussen op de lesstof. Het gehoor wordt door het gebruik van een koptelefoon wel gevoeliger als het afgezet wordt, waardoor het af te raden is om het voor een langere tijd te gebruiken. Daarentegen kan je wel kiezen voor oordopjes met rustgevende muziek. Voor elk kind zal het verschillen hoe ze het beste tot rust kunnen komen op school. Misschien is er wel een stille ruimte waar ze even op adem kunnen komen of worden ze rustig van knutselen of bouwen. Veel kinderen kunnen zelf aangeven wat voor hun goed werkt en luister dan ook naar ze. Vaak zijn ze weer extra productief als ze even een moment voor hunzelf hebben gehad.
Zelfstandigheid en onafhankelijkheid
Tot slot is het belangrijk om begrip te tonen voor de situatie van een kind. Kijk samen naar de oorzaak van bijvoorbeeld concentratieproblemen en probeer samen te zoeken naar een oplossing. Of je nu het kind oordopjes laat dragen, voor in de klas zet of in een andere ruimte tot rust laat komen, voor elk kind zal er een manier zijn die voor hem of haar het beste werkt. Je kan nooit zorgen voor een volledig prikkelvrije omgeving, maar er samen voor zorgen dat het kind om kan gaan met de prikkels is al een eerste stap. Hierdoor draag je ook bij aan een vorm van zelfstandigheid en onafhankelijkheid.